• De BIM onderneemt
    voor ondernemers

Maurice Horsten: ‘Samenwerken aan het succes van een scale-up: daar draait het om’

20 februari 2018

Maurice Horsten (BIM) en Marc Duijzer (Care Culinair) blikken terug op een succesvol coachingstraject


In ’s-Hertogenbosch vormen succes en innovatie de voedingsbodem voor de sterke bedrijvigheid in de regio. Gevestigde ondernemer, scale-up of start-up? Er is ruimte voor iedereen. Sterker nog, in De Jamfabriek NXT doen we er alles aan om de ervaring en kennis van gevestigde ondernemers uit de regio te koppelen aan nieuwkomers.

Voor veel ondernemers is een mentor iemand die ze verder helpt en die ze kunnen vertrouwen. In De Jamfabriek NXT worden de gevestigde scale-ups gekoppeld aan ervaren ondernemers om de groei te versnellen. Abel Slippens (voormalig CEO Sligro Food Group en daarna actief in diverse commissariaten), Cees Welten (oprichter en voormalig CEO van het opleidings- en detacheringsbedrijf Welten), Maddy Goossens (directeur Vast & Goed), Dimmes Doornhein (ondernemer en actief in diverse commissariaten) en Maurice Horsten (CEO bij de Bossche Investerings Maatschappij – BIM) zijn afgelopen jaar betrokken geweest als coaches.

Ervaring koppelen aan kennis
Interview Maurice en MarcInmiddels zijn de eerste coachingstrajecten van De Jamfabriek NXT succesvol afgerond. Maurice Horsten (coach) en Marc Duijzer (oprichter en eigenaar van scale-up Care Culinair) kijken samen terug op het succesvolle coachingstraject. Maurice: ‘In de weg naar de opzet van De Jamfabriek NXT hebben we met de ondernemers uit De Jamfabriek verschillende gesprekken gevoerd. Een vraag stond centraal: hoe nu verder? Daar kwam uit dat zij behoefte hebben aan coaching. Een belangrijk punt was dat de mentoren zelf ervaring hadden met ondernemen. Het liefst ook met betrekking tot middelgrote of grote bedrijven: serieuze ondernemingen. Tijdens die meeting is ook afgesproken dat de coaches erin moeten zitten alsof ze een aandeelhouder van de scale-up zijn. Met andere woorden: er werd gevraagd of we streng –maar rechtvaardig- wilden coachen.’
Marc: ‘Een van de belangrijkste redenen waarom ik Maurice graag als coach wilde, is zijn zakelijkheid. Dat deel mag bij mij nog verder groeien, want ik ben af en toe een creatieve chaoot. Niet alleen ik word daar gek van, ook mijn omgeving. Dat is best leuk als klein bedrijf waarin je met z’n allen aan het pionieren bent. Maar je komt op een punt dat je wil doorgroeien. Dan moeten er een aantal lijnen gezet worden, waar ik en de hele organisatie aan vast kan houden.’

Positionering

Een coach adviseert over uiteenlopende onderwerpen als strategie, nieuwe markten, innovatie, continue verbetering, personeel, activiteiten en de financiële positie. Waar hebben jullie op gefocust? Marc: ‘Care Culinair helpt zorginstellingen hun voedingsmanagementsystemen te optimaliseren. Door middel van het efficiënte inregelen van het voedingsproces, verbeteren van de kwaliteit, terugdringen van voedselverspilling en trainen en coachen van medewerkers, willen we er voor zorgen dat iedereen binnen zorg en welzijn kan genieten van een (h)eerlijk en verantwoorde maaltijd. Dat heb ik nu heel scherp voor ogen, maar dat was voor dit coachingstraject anders.’
Maurice: ‘Marc en ik hebben voor Care Culinair flink onder de motorkap van het bedrijf gesleuteld. Een van de zaken waar we lang en intensief over na hebben gedacht en hebben geoptimaliseerd is de positionering: voedingsmanagement in de zorg. Daarmee zeg je wat je doet, maar nog veel belangrijker: wat je niet doet. De komende vijf jaar geeft dat de richting voor je bedrijf.’

De Jamfabriek NXT
De Jamfabriek NXTDoorgroeiers –of alumni- uit De Jamfabriek krijgen de ruimte in De Jamfabriek NXT om verder te groeien. Marc: ‘s-Hertogenbosch is voor ons heel belangrijk. In deze regio komt AgriFood, Health en ICT samen. De Jamfabriek NXT biedt scale-ups in die sectoren coaching, kantoorruimte en een business netwerk in ‘s-Hertogenbosch. We hebben een ontzettend goede band met de andere bedrijven die in De Jamfabriek gevestigd zijn. Het is een soort familie geworden.’
Maurice: ‘Het klikt tussen de ondernemers. Ze zijn natuurlijk actief in Den Bosch, werken in de sectoren AgriFood, ICT en Health en ze komen elkaar dagelijks tegen in De Jamfabriek: ze zoeken elkaar echt op. Dat biedt een meerwaarde. Ik vind het fantastisch om te zien hoe de verschillende ondernemers in De Jamfabriek en De Jamfabriek NXT met elkaar samenwerken.’

Meer informatie?
Volg De Jamfabriek NXT op LinkedIn, Twitter en Instagram – via deze kanalen houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen in De Jamfabriek NXT.

Meer nieuwsberichten